Handlekurv


Handlekurven er tom

0,-

6 gode råd til deg med ryggsmerter

Å ha vondt i ryggen kan være veldig ubehagelig og det er viktig å ta godt vare på ryggen. For å hjelpe dere har vi satt opp  6 nyttige punker, som kan hjelpe deg på veien i mot en bedre rygghelse. Har du hatt smerter over lengre tid som ikke blir bedre; Ta kontakt med din lege.

1. Aktivitet er kroppens beste medisin


Derfor er det viktig med regelmessig aktivitet. Forsøk å beveg deg mest mulig innenfor din smertegrense.
Enten om det er små turer innenfor huset, eller en lengre gåtur.

Et godt tips er å finne en aktivitetsform du syns er gøy og liker. Det øker motivasjonen og da slipper du å se på aktivitet og trening som en plikt, men noe som er nyttig og lystbetont.
 

2. Unngå å bli sittende stille over lengre tid

Har du en jobb som gjør at du sitter mye, er det viktig at du tenker på sittestillingen din. Prøv å unngå krum rygg, og pass på å strekke ut ryggen mest mulig. Bruk også pausene dine til å beveg deg, og kom deg opp fra kontorstolen.  

 

3. Løft riktig

Gjør du mange tunge løft i løpet av dagen? Da er det viktig at du tenker over at du har rett teknikk. Det innebærer at du bruker musklene i bena og har rett holdning i ryggen.

Ryggen tar ikke skade av tunge løft, så lenge du gjør det riktig.

 

4. Gå på jobb

Du må ikke bli redd for å bruke kroppen og ryggen selv om den er vond. Gå på jobb kan hjelpe deg til å holde deg aktiv, og få tankene på andre ting.

Det anbefales å unngå sykemelding om smertene er moderate. Sliter du med sterke smerter, er det bedre med delvis sykemelding, enn 100%. Det kan gjøre at du havner i en ond sirkel.

 

5. Unngå stress 

Stress kan skape spenninger i kroppen. Fyll hverdagen med pauser, glede og positivitet. Kanskje må du gjøre noen små eller store endringer? 

Bli bevisst over ting som gjør deg lykkelig, forsøk å ta avstand til det som skaper negativitet og frustrasjon. Dette er kanskje ikke lett med en gang, men trening gjør mester. Små endringer kan gjøre underverker for kroppen på veien mot å bli smertefri.

 

6. En god natt søvn

Pass på å få nok søvn, og sørg for at du ligger godt. Et tips er å plassere en pute mellom bena eller under føttene. Det kan hjelpe til for å avlaste ryggen. En god madrass gjør også underverker.

Ved akutte eller kroniske ryggsmerter kan det å kjøle ned smerteområdet gi god lindring.
 

Isplaster kan gi en behagelig behandling ved nakke eller ryggsmerter. Det kan brukes over mange timer, også under aktivitet. Du kan også sove med Isplasteret, og det kan hjelpe deg i å få en god natt søvn, med mindre eller uten smerter.


Prøv Isplasteret mot dine ryggsmerter - bestill her

Tilbake